Kako se pripremiti za uspješniji IVF postupak

KAKO SE PRIPREMITI ZA USPJEŠNIJI IVF POSTUPAK

Life style intervencije

Prof.dr.sc. Velimir Šimunić

Poliklinika IVF

 

Uspjeh IVF-a ovisi o brojnim čimbenicima, a vrlo je važna optimalna tjelesna težina i balans hormona. Među IVF pacijentima dominira visoka učestalost debljine (50-60%) i sindroma PCOS (policistični jajnici) 30-35%. Debljina i PCOS su često udružene bolesti (također sa inzulinskom rezistencijom):

  • PCOS i debljina 60-70% pacijentica
  • PCOS i centralna debljina – 50% pacijentica
  • Centralna (abdominalna) debljina je najsnažniji rizični faktor za poremećaje metabolizma i reprodukcije.

Kada su ti sindromi udruženi oni za 60% umanjuju uspješnost IVF-a, i za 50% povisuju rizik spontanih pobačaja.

Također i okolinski toksini (kemijski polutanti) mogu poremetiti hormone i pridonijeti debljanju. Oni se mogu udisati, pojesti, absorbirati kroz kožu i sluznice. To mogu biti duhan, pesticidi, insekticidi, kozmetika, boja za kosu, olovo, živa, hormoni (estrogeni, fitoestrogeni, okolinski -xenoestrogeni) ftalati, steroidi, gluten. Mogu uzrokovati oksidativni stress.

Nepotrebnim se smatra i mlijeko, te mliječni proizvodi. Posebno mliječni produkti krave koje doje. Mliječni protein djeluje estrogeno i ima inzuligeničke efekte – povisuje inzulin i androgene.

Hrana temeljena na škrobu povezana je s debljinom i inzulinskom rezistencijom (povišeni inzulin). Vitamin D i inositol povisuju inzulinsku osjetljivost i ostvaruju bolju metaboličku fleksibilnost. Inzulin je najvažniji kontolor lipogeneze i lipolize, koje trebaju biti optimalno izbalansirana. Dodaci prehrani koji mogu povisiti plodnost:

  • Vitamin D (400-1000 IU/dnevno)
  • Kalcij (600-1000 mg/dnevno)
  • Folna kiselina (Vitamin B12) – 500 mg/dnevno
  • Zeleni čaj (1-2 šalice/dnevno ili capsule)
  • Cimet (3×300 mg/dnevno)
  • Cink, selen,a potrebno je voditi računa o visini

Posebno mjesto imaju i Inositoli (myo-inositol i D-chiro-inositol) kod dokazane inzulinske rezistencije. Napominjemo da 90% debelih žena s PCOS-om imaju inzulinsku rezistenciju (i povišeni inzulin). Deficit Vitamina D bilježimo u 60-80% žena s PCOS-om i prekomjernom tjelesnom težinom. Korisno je utvrditi eventualni deficit Vitamina D i nadoknaditi ga. Također i dodavati antioksidanse tzv. mitohondrijska dijeta.

To su razlozi za primjenu niže navedenih savjeta za zdraviji život i redukciju tjelesne težine. Dokazano je da ako debeli ljudi (BMI>30kg/m²) izgube 5-10% tjelesne težine, povisuje se plodnost za 30-50%:

  1. Skratite i ograničite si vrijeme za gledanje TV-a. Gledajte samo najzanimljivije, na jednom programu. Tako oslobađate vrijeme za druge aktivnosti.
  2. Spavajte 7-8 sati noću, jer neispavanost utječe na hormone i povisuje apetit.
  3. Redovita tjelovježba srednjeg inteziteta 20-30 minuta svakodnevno. Utvrđeno je da 200 minuta tjedno tjelovježbe povisuje uspjeh IVF-a 3 puta, bez obzira da li ste smršavili. Koristite duge šetnje. Iskoristite svako vrijeme za hodanje, šetnju, stepenice. Što manje sjedenja, vožnje.
  4. Dva puta tjedno po 30 minuta obavite vježbe otpora (istezanja). One aktiviraju one mišiće koji metaboličkom aktivnošću povisuju inzulinsku osjetljivost.
  5. Izbjegavajte koncentrirane kalorije unosom – slatkog, pohanog, masnog.
  6. Uzimajte vlaknastu hranu i s više vode jer će vas brže zasititi. Preferirajte lisnato povrće (zelenilo) kao što su kelj, zelje, špinat i dr. Što više povrća i voća zaštićenog od pesticida. Ogulite svaku koru. Kada možete koristite mediteransku dijetu, puno male plave ribe (srdele, papaline, losos).
  7. Doručak je obavezan i potpuno izbalansiran. Izbjegavanje doručka povisuje rizik za debljinu 4,5 puta.
  8. Reducirajte količinu obroka. Podijelite obrok sa kolegicom (na poslu..), ponesite pola kući (ako jedete izvan kuće), jer ne morate pojesti sve ponuđeno.
  9. Jedite polako, dobro prožvačite. Prekinite obrok prije potpune sitosti.
  10. Izbjegavajte otvorene sustave prehrane kao što su – buffet i all you can eat sisteme.
  11. Ograničiti unos kofeina (ne više od 2 šalice dnevno).
  12. Izbjegavajte ili ograničite alkohol na 5-6 pića tjedno. Nemojte zaboraviti da je 1 gram alkohola 7 cal., odnosno:
  • bijelo vino 120 ml – 87 cal
  • crveno vino 125 ml  – 85 cal
  • pivo 275 ml – 113 cal
  • šampanjac 120 ml – 89 cal
  • viski 35 ml – 78 cal
  • gazirana pića npr. Coca Cola 330 ml – 139 cal

3500 cal = pola kg novog masnog tkiva.

 

Izvor:

  • Nurses Health Study, Obstet. Gynecology, 2007.
  • Moran L. J., Cochrane SR, 2011.
  • Palomba S. Reproductive Biomedicine Online, 2014.
  • Legro R. Human reproduction, 2016.
  • Legro R. Fertility sterility, 2017.
  • Luke B. Fertility Sterility, 2017.
  • Palomba S., Springer, 2018.